Har du gått över till lågkolhydratkost och mår bra med alla goda hälsoeffekter men med utebliven viktnedgång?

Det här scenariot är relativt vanligt. Speciellt när det handlar om en mindre viktminskning.

Orsakerna kan vara många och en viktig aspekt i sammanhanget är att det måste få ta tid och ofta har vi alldeles för bråttom.

Många har stressat kroppen med olika traditionella bantnings dieter. Kroppen är helt enkelt inte trygg i att få tillräckligt med bra näring utan lagrar när den väl serveras. Då måste man lära kroppen att den får energirik mat och tillslut kommer förbränningen att sätta igång. Det kan ta upp till ett år om man har jojo bantat under flera år.

Andra anledningar kan vara att man äter för mycket kolhydrater trots allt eller för lite fett. Det kanske blir lite väl mycket mejerivaror eller så äter man helt enkelt lite för mycket. Det är viktigt med rätt proportioner och lagom portioner.

Underhålls sötsug med sockerersättningar eller bakas det bröd på ex. mandelmjöl? Inget av detta är speciellt naturligt, det håller ett felaktigt ätbeteende vid liv och stimulerar överätning och insulinpåslag.

Anledningarna kan vara många och det bästa är egentligen att skriva en matdagbok under 4 dagar, to-sö. Där skriver du ner allt du äter, när och hur mycket. Där hittar du kanske felet direkt. Du kan även kontakta mig så gör jag en bedömning tillsammans med dig där vi även väger in andra livsstils faktorer och tittar kanske på din övriga närings status. Olika upplägg hittar du här

Rätt proportioner
Rätt proportioner