OMEGA 3
Hippokrates (460 f.Kr. - 370 f.Kr.) kallas ofta läkekonstens fader och han sade att "Låt maten bli din medicin". Det ligger mycket i det för en bra och balanserad kost behövs för en bra hälsa. Omega-3 är en viktig del och har visat sig ha många positiva hälsoeffekter både i befolkningsstudier och andra mer kontrollerade studier.


Det hjälper till att sänka blodtrycket och minska blodets tjocklek. Hjärnan består till stora delar av omega 3 och dessa fettsyror är helt avgörande för god hjärnfunktion. 

 

I den moderna västerländska kosten har vi ett alltför högt intag av omega 6 i förhållande till omega 3.

Omega 6 finns framför allt i växtoljor, ex. majs och solrosolja, spannmålsprodukter, margarin och många färdigrätter. De stimulerar kroppens inflammatoriska processer vilket är viktigt vid infektion eller skada men vid fel balans går vi runt och är ständigt inflammerade.

 

Genom att minska intaget av omega 6  och öka intaget av omega 3 genom att äta fet viltfångad fisk, kött, ägg och mejeriprodukter från gräsbetande djur så upprätthåller vi denna viktiga balans. Tyvärr har den odlade laxen fel balans pga att den föds upp på spannmål.

 

Extra tillskott fås via naturlig fiskolja och kan behövas om man inte får i sig tillräckligt via kosten eller vid olika sjukdomstillstånd som ex. värk i leder m.m. Omega 3 kan i princip inte överdoseras.