Välj att äta:

 

Ägg, det ultimata livsmedlet i perfekt portionsförpackning , innehåller de flesta vitaminerna och mineralerna. De ekologiska är bäst. Gör en omelett, koka eller stek.


Kött från lamm, nöt, gris, kyckling och vilt. Välj alltid kött av bra kvalitet. Det bästa är gräsbetat och skär inte bort fettkanten!


Fisk- och skaldjur. Vildfångad lax, makrill, sardiner m fl innehåller det viktiga omega 3. Dock ska man veta att fisk idag innehåller många gifter pga förorenade sjöar och hav.


Mejerivaror är egentligen inget vi är naturligt anpassade att äta och jag anser att det alltid är hälsosamt att minimera dessa. Ost, gärna get eller får, kanske yoghurt. Smör är dock oftast OK. Det är kaseinet, mjölkproteinet som våra kroppar reagerar på och som källa till kalcium fungerar mjölk endast fram till 7 års åldern då ett viktigt enzym för upptag av kalcium tillbakabildas.


Naturligt fett som smör,  att steka i eller till att röra ihop till örtsmör. Olivolja att ringla över salladen och rapsolja till majonnäsen. Kokosoljan är värmetålig och utmärkt att steka i. Den fungerar även superbra i ex. smoothies och som smaksättning och kosttillskott.


Grönsaker som växer ovan jord. Kål i alla former kryllar av viktiga näringsämnen - blomkål, broccoli, vitkål. Avokado är mättande, gröna bladgrönsaker är vitaminrika men det är också gott med sparris, tomater, aubergine, zucchini, paprika mm..


Nötter innehåller mycket mineraler och annat gott. Men kom ihåg att jordnöten inte är en nöt!

 

Svamp, innehåller många viktiga spårämnen och nästan inga kolhydrater.


Bär är inte så sött som frukt och är gott till efterrätt eller för att smaksätta en naturell fet yoghurt.


Mörk choklad av god kvalitet vid festliga tillfällen. Det finns många dokumenterade hälsoeffekter förknippade med kakao.

 

Drick vatten, ev. smaksatt med citron, te och kaffe till vardags. Till fest ett glas rött vin eller torrt vitt vin. Undvik söta viner och definitivt öl som är flytande bröd.

 

 

Välj bort:

Socker i alla former i läsk, kakor, bullar, godis etc.


Spannmålsprodukter som bröd, gröt, flingor, mjöl, pasta, ris. Det är mat som gör att magen sväller och att insulin utsöndras vilket signalerar fettinlagring. Dessutom är gluten är inte bra för tarmen.


Stärkelse. Här kommer definitivt potatis in, men även rotfrukter är lite väl stärkelserika om du är känslig. Stärkelse omvandlas snabbt till socker i kroppen.


Frukt innehåller visserligen en del vitaminer men också stora mängder socker och inget för den som vill gå ner i vikt. Är man en "smalis" är det bra eftersom fruktos är effektivt fettlagrande.


Onaturligt fett
Margarin är en kemiskt processad produkt som inte ska ätas i någon form. Finns även som härdat fett/härdad vegetabilisk olja i färdigmat, kakor, såser etc.

 

Välj även bort produkter med många tillsatser (E-nummer) i största möjliga mån och naturligtvis sötningsmedel.

 

 

********